در سال های اخیر، مکمل های لپتین بسیار محبوب شده اند. آنها ادعا می کنند که اشتها را کاهش می دهند و کاهش وزن را برای شما آسان تر می کنند.

با این حال، اثربخشی مکمل های هورمونی بحث برانگیز است.

این مقاله به این موضوع می پردازد که لپتین چیست، چگونه کار می کند و اینکه آیا مکمل ها می توانند به کاهش وزن کمک کنند یا خیر.

آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

لپتین چیست و چگونه کار می کند؟

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید می شود. در طول دوره های کمبود غذا یا گرسنگی، سطح لپتین کاهش می یابد.

این هورمون در سال ۱۹۹۴ کشف شد و از آن زمان برای عملکرد آن در تنظیم وزن و چاقی در حیوانات و انسان مورد مطالعه قرار گرفت.۲).

لپتین به مغز می گوید که به اندازه کافی چربی ذخیره شده دارید، که اشتهای شما را کاهش می دهد، به بدن سیگنال می دهد که به طور معمول کالری بسوزاند و از پرخوری جلوگیری می کند.

برعکس، وقتی سطوح پایین است، مغز شما گرسنگی را حس می کند، اشتهای شما افزایش می یابد، مغز سیگنال می دهد که غذای بیشتری دریافت کند، و کالری را با سرعت کمتری می سوزانید.۳).

به همین دلیل است که اغلب به آن هورمون گرسنگی می گویند.

خلاصه

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی ترشح می شود. این به تنظیم میزان کالری که می سوزانید و چقدر می خورید کمک می کند، که به نوبه خود میزان ذخیره چربی بدن شما را تنظیم می کند.

لپتین بیشتر مساوی کاهش وزن نیست

اگر مقدار زیادی لپتین و بافت چربی وجود داشته باشد، لپتین به مغز می گوید که بدن شما انرژی ذخیره شده کافی دارد و می توانید غذا خوردن را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید
چگونه بعد از سکته غذا بخوریم

با این حال، چاقی چندان سیاه و سفید نیست.

نشان داده شده است که افراد چاق سطوح بسیار بالاتری از این هورمون نسبت به افراد با وزن متوسط ​​دارند.۴).

به نظر می رسد که سطوح بالاتر مفید باشد، زیرا مقدار زیادی در دسترس است که به مغز شما بگوید بدن شما سیر است و از خوردن دست بکشد.

اما این طوری نیست.

مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که مغز شما سیگنال هورمون را تشخیص نمی دهد.

این بدان معناست که با وجود اینکه شما بیش از مقدار کافی هورمون در دسترس و انرژی ذخیره شده دارید، مغز شما آن را تشخیص نمی دهد و فکر می کند هنوز گرسنه هستید. در نتیجه به خوردن ادامه می دهید (۵).

مقاومت به لپتین نه تنها باعث می شود بیشتر بخورید، بلکه به مغز شما سیگنال می دهد که انرژی را حفظ کند و باعث می شود کالری را با سرعت کمتری بسوزانید.۶).

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، لزوماً لپتین بیشتر مهم نیست. اینکه مغز شما چقدر سیگنال خود را به خوبی تفسیر می کند بسیار مهمتر است.

بنابراین، مصرف مکملی که سطح لپتین را در خون افزایش می دهد، لزوماً منجر به کاهش وزن نمی شود.

خلاصه

مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی هورمون در دسترس باشد، اما سیگنال دهی آن مختل شود. بنابراین، افزایش سطح لپتین برای کاهش وزن مهم نیست، اما بهبود مقاومت به لپتین می تواند کمک کند.

آیا مکمل ها کار می کنند؟

اکثر مکمل های لپتین در واقع حاوی این هورمون نیستند.

بیشتر بخوانید
آتاکسی - علائم و علل

در حالی که مکمل های متعددی به عنوان “قرص لپتین” برچسب گذاری شده اند، اکثر آنها حاوی ترکیبی از مواد مغذی مختلف هستند که برای کاهش التهاب و در نتیجه افزایش حساسیت به لپتین به بازار عرضه می شوند.۷).

برخی شامل موادی مانند اسید آلفا لیپوئیک و روغن ماهی هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی عصاره چای سبز، فیبر محلول یا اسید لینولئیک مزدوج هستند.

مطالعات زیادی در مورد مکمل‌های کاهش وزن وجود دارد، اما تأثیر این مکمل‌ها بر بهبود مقاومت لپتین و اشتها نامشخص است.۸، ۹، ۱۰، ۱۱).

برخی از مطالعات به بررسی انبه آفریقایی یا Irvingia gabonensis، و تأثیر مثبت فرضی بر حساسیت لپتین و کاهش وزن.

نشان داده شده است که سطح لپتین را کاهش می دهد، که ممکن است در بهبود حساسیت مفید باشد.۱۲، ۱۳).

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که انبه آفریقایی منجر به کاهش متوسط ​​وزن و دور کمر می شود. توجه داشته باشید که تحقیقات فقط به چند مطالعه کوچک محدود می شود (۱۴، ۱۵).

در نهایت، تحقیقات بیشتری لازم است تا نتیجه گیری شود که آیا مکمل ها می توانند بر مقاومت لپتین تأثیر بگذارند یا خیر.

خلاصه

مکمل‌های لپتین حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که ادعا می‌شود حساسیت به لپتین را بهبود می‌بخشند و سیری را افزایش می‌دهند، اما تحقیقات انجام نشده است. انبه آفریقایی ممکن است به کاهش سطح هورمون و بهبود حساسیت کمک کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

راه های طبیعی برای بهبود استقامت و کاهش وزن

در حال حاضر، تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد پاسخ به بهبود مقاومت لپتین و کاهش وزن در یک قرص نهفته است.

بیشتر بخوانید
آنچه در مورد ترک ماری جوانا باید بدانید

با این حال، اصلاح یا جلوگیری از مقاومت گام مهمی در حمایت از کاهش وزن است.

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که می تواند به بهبود مقاومت لپتین، افزایش حساسیت و کاهش وزن بدون نیاز به مکمل کمک کند:

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که انجام فعالیت بدنی منظم می تواند حساسیت به لپتین را افزایش دهد.۱۶، ۱۷، ۱۸).
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند را کاهش دهید: رژیم های غذایی سرشار از قند زیاد می توانند مقاومت لپتین را بدتر کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مقاومت در موش‌ها با رژیم غذایی بدون قند بهبود می‌یابد.۱۹، ۲۰).
  • ماهی بیشتر بخورید: مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از غذاهای ضد التهابی مانند ماهی می تواند سطح هورمون خون را کاهش دهد، حساسیت را بهبود بخشد و باعث کاهش وزن شود.۲۱، ۲۲، ۲۳).
  • غلات با فیبر بالا: یک مطالعه نشان می دهد که خوردن غلات با فیبر بالا، به ویژه فیبر جو دوسر، ممکن است استقامت و حساسیت را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند.۲۴).
  • استراحت شبانه خوبی داشته باشید: خواب کلید تنظیم هورمون است. کمبود خواب مزمن با تغییر سطح لپتین و عملکرد مرتبط است.۲۵، ۲۶، ۲۷).
  • کاهش تری گلیسیرید خون: تصور می‌شود که وجود تری گلیسیرید بالا، ناقل لپتین را که در انتقال سیگنال توقف غذا خوردن از طریق خون به مغز نقش دارد، مهار می‌کند.۲۸).
بیشتر بخوانید
رفلکس وازوواگال چیست؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، انجام فعالیت بدنی متوسط ​​و خواب کافی بهترین راه برای بهبود مقاومت به لپتین و کاهش وزن است.

خلاصه

افزایش فعالیت بدنی، خواب کافی، کاهش مصرف قند و گنجاندن ماهی بیشتر در رژیم غذایی از جمله اقداماتی است که می توانید برای بهبود حساسیت به لپتین انجام دهید. کاهش تری گلیسیرید خون نیز مهم است.

 خلاصه

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید می شود. به مغز شما سیگنال می دهد که به بدن شما بگوید چه زمانی سیر هستید و باید غذا نخورید.

با این حال، افراد چاق اغلب دچار مقاومت به لپتین می شوند. سطح لپتین آنها بالا است، اما مغز آنها نمی تواند سیگنال هورمون برای توقف غذا را تشخیص دهد.

بیشتر مکمل های لپتین حاوی این هورمون نیستند، بلکه ترکیبی از مواد مغذی هستند که می توانند حساسیت به لپتین را بهبود بخشند.

با این حال تحقیقاتی وجود ندارد که اثربخشی آنها را برای کاهش وزن ثابت کند.

ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و سبک زندگی، راه بسیار موثرتری برای بهبود حساسیت به لپتین و کاهش وزن است.