برنج اسیدی است یا قلیایی؟

برنج با مقدار pH بین ۶ تا ۶.۸ یک غذای کمی اسیدی است.

همه غذاها دارای مقدار pH هستند، تعادل بین اسیدیته و بازی یا قلیایی بودن. این اطلاعات در کشاورزی و فرآوری مواد غذایی مفید است. با این حال، آن را نیز به کانون یک روند سلامت محبوب به نام رژیم غذایی قلیایی تبدیل شده است. برنج یک ماده غذایی اسیدی است، اما مقدار pH آن هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد.

نکته

برنج با مقدار pH بین ۶ تا ۶.۸ یک غذای کمی اسیدی است.

برنج قلیایی است یا اسیدی؟

اصطلاح pH اغلب در زیست شناسی، شیمی و زراعت استفاده می شود و به غلظت یون هیدروژن در یک غذای خاص اشاره دارد. هرچه یون هیدروژن در یک غذا بیشتر باشد، اسیدی تر است.

این مقیاس pHاز ۰ تا ۱۴ برای اندازه گیری غلظت هیدروژن استفاده می شود. وسط مقیاس – ۷ – خنثی در نظر گرفته می شود. هر چیزی زیر آن اسیدی است و هر چیزی بالاتر از آن قلیایی است.

PH برنج متفاوت است، بسته به نوع. برنج سفید دارای pH 6 تا ۶.۷، برنج قهوه ای PH 6.2 تا ۶.۷ و برنج وحشی PH 6 تا ۶.۴ است. بنابراین، همه انواع برنج کمی اسیدی هستند.

تعادل PH در بدن

سطح pH بدن شما همچنین به غلظت اتم های هیدروژن در سلول های شما مربوط می شود. این سطح به شدت توسط بدن کنترل می شود تا pH خون خنثی تقریباً ۷.۴ حفظ شود. مطابق با کری کارپنتر، متخصص تغذیه ثبت شدهبرای زنده ماندن، سطح pH خون باید بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ باقی بماند.

بیشتر بخوانید
7 فواید کیوانو (خربزه شاخدار) – و نحوه خوردن آن

سیستم های مختلف بدن بسته به عملکردشان ممکن است سطوح pH متفاوتی را حفظ کنند. به عنوان مثال، معده یک محیط بسیار اسیدی با سطح pH در حدود ۱.۲ تا ۳.۰ حفظ می کند. توضیح می‌دهد که این باعث می‌شود پروتئین رژیم غذایی را تجزیه کند و بدن را از شر پاتوژن‌های بلعیده شده خلاص کند رابین فروتن، متخصص تغذیه و سخنگوی ملی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ثبت شده است. PH معده بر pH خون تاثیری ندارد.

بدن pH خون را از طریق عملکردهای طبیعی بدن از جمله تنفس و عملکرد کلیه حفظ می کند. در یک فرد سالم، خطر اسیدی یا قلیایی شدن بدن وجود ندارد. با این حال، برخی از شرایط سلامتی می تواند بر سطح pH تأثیر بگذارد. بر اساس موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR)، افراد مبتلا به اختلال عملکرد ریوی و نارسایی کلیه ممکن است به کمک در تنظیم تعادل pH از طریق ونتیلاتورهای مکانیکی و دیالیز نیاز داشته باشند.

افسانه غذاهای قلیایی

تا زمانی که بیماری زمینه ای نداشته باشید، لازم نیست نگران سطح pH خود باشید. بدن شما به طور خودکار از آن مراقبت می کند و یک محیط پایدار و خنثی را حفظ می کند. با این حال، طرفداران یک رژیم غذایی مد روز به نام رژیم قلیایی مخالف هستند. آنها بر این باورند که آنچه می خورید می تواند بدن شما را اسیدی یا قلیایی تر کند. یکی از ادعاهای رژیم غذایی این است که با ایجاد یک محیط قلیایی تر، خطر ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان را کاهش می دهید.

بیشتر بخوانید
فواید دارچین

این تا حد زیادی توسط جامعه پزشکی جریان اصلی رد شده است. AICR توضیح می دهد که غذاها نمی توانند PH را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تغییر دهند. اگرچه نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که محیط‌های اسیدی رشد سلول‌های سرطانی را تشویق می‌کنند، این فقط برای سلول‌های موجود در محیط آزمایشگاهی صدق می‌کند. تقریباً غیرممکن است که تعادل اسید و باز در بدن را تغییر دهید.

ادعاهای دیگر این است که رژیم غذایی باعث کاهش وزن، مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلب و کلیه، درمان کمردرد، جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش سطح هورمون رشد می شود.

مزایا و معایب

رژیم قلیایی یک رژیم غذایی به طور کلی سالم است که باعث افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، الکل و نوشابه می شود. اما این اساس همه رژیم های غذایی سالم است، نه فقط رژیم قلیایی. ایجاد این تغییرات بر PH بدن شما تأثیری نخواهد گذاشت، اما تغییرات چشمگیری در سلامتی شما ایجاد خواهد کرد.

رژیم قلیایی همچنین توصیه هایی را ارائه می دهد که احتمالاً می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، از جمله حذف غلات، غذاهای لبنی و ماهی. هشدار می دهد که این می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود UC San Diego Health.

لبنیات منبع اصلی کلسیم در رژیم غذایی، بدون آن بسیاری از مردم نمی توانند کلسیم مورد نیاز برای استخوان های قوی را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید
ریشه بیدمشک: فواید، عوارض جانبی

ماهی منبع اصلی است اسیدهای چرب امگا ۳که برای سلامت قلب و عصبی حیاتی هستند. این رژیم همچنین حذف لوبیا، مرکبات، آجیل و چربی های سالم را از روغن کنف، آووکادو و بذر کتان توصیه می کند.

وقتی صحبت از غلات می شود، خوب و بد وجود دارد. غلات تصفیه شده در دسته غذاهای فرآوری شده قرار می گیرند. آنها آسیاب شده اند، فرآیندی که طی آن فیبر و سایر مواد مغذی سالم حذف می شوند. غلات تصفیه شده کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند که بدن شما به سرعت آن‌ها را هضم می‌کند که می‌تواند باعث ناسالم شود قند خون نوسانات برنج سفید نمونه ای از غلات تصفیه شده است.

اما غلات کامل تمام خواص مفید خود از جمله فیبر، آهن و ویتامین های گروه B را حفظ می کنند. به دلیل محتوای فیبر آنها، دیرتر هضم می شوند که سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. برنج قهوه ای و وحشی نمونه هایی از غلات کامل هستند.

نکته

علاوه بر رژیم غذایی سالم، ورزش منظم برای پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. به گفته موسسه ملی سرطان، شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد افزایش فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، آندومتر و سینه مرتبط است.

برای به دست آوردن این مزایا، هدف خود را برآورده یا از آن فراتر ببرید وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه هایی برای همه بزرگسالان برای انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید در هفته. علاوه بر این، دو بار در هفته به تمرینات قدرتی تمام بدن بپردازید.

بیشتر بخوانید
زغال اخته : حقایق تغذیه و سلامتی

یک انتخاب بهتر

برنج های سفید، قهوه ای و وحشی همگی دارای مقادیر pH مشابهی هستند، اما در مورد سلامت و تغذیه همه آنها برابر نیستند. تنها برنجی که باید از رژیم غذایی خود حذف کنید برنج سفید است. برنج سبوس دار می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

این آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در مورد رژیم های غذایی مد روز که توصیه می کند یک یا چند گروه غذایی را حذف کنید، هشدار می دهد. رژیم قلیایی در این دسته قرار می گیرد. AICR پیشنهاد می کند تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید که ثابت شده است خطر سرطان را کاهش می دهد، از جمله خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، لوبیا و غلات کامل مانند برنج قهوه ای، و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و سایر غذاهای فرآوری شده.

علاوه بر این، رژیم غذایی قلیایی هیچ توصیه ای برای ورزش نمی کند، که یک برنامه غذایی کامل و تقویت کننده سلامت باید شامل آن باشد. بهترین راه برای محافظت از سلامتی، کاهش وزن، تقویت استخوان و استحکام عضلات و کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم است.

Source link

۲.۸/۵ - (۶ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

4 دیدگاه دربارهٔ «برنج اسیدی است یا قلیایی؟;

  1. درود جناب درویشی وقتتون بخیر. بسیار عالی ابهام زدایی کردین. من سالهاست لبنیات نمی‌خورم و در آزمایشات خون همیشه کلسیمم بیشتر از کسانی هست که روزانه لبنیات مصرف میکنن. ساکن تهران هم هستم که وضعیت آلودگی آب و هواش برای همه مشخص هست.
    امیدوارم روزی برسه که پزشکی در خدمت سلامت جامعه باشه نه در خدمت « صنعت پولساز دارو و مافیای غذا »

    پاسخ
  2. درود جناب درویشی وقتتون بخیر. بسیار عالی ابهام زدایی کردین. من سالهاست لبنیات نمی‌خورم و در آزمایشات خون همیشه کلسیمم بیشتر از کسانی هست که روزانه لبنیات مصرف میکنن. ساکن تهران هم هستم که وضعیت آلودگی آب و هواش برای همه مشخص هست.
    امیدوارم روزی برسه که پزشکی در خدمت سلامت جامعه باشه نه در خدمت « صنعت پولساز دارو و مافیای غذا »

    پاسخ
  3. درود و احترام
    آرسنیک برنج را فراموش نکنید. (برنج قهوه‌ای آرسنیک بیشتری دارد) درجه گلایسمیک برنج سفیدبالاست. برنج با سبوس، اسید فیتیک بالایی دارد، مگر این که فیتات سبوس‌ش با تخمیر کاهش یابد و روزی سه قاشق جداگانه خورد. برنج، چاقی شکمی می‌آورد و انباشت از سم‌های آفت کشاورزی‌ست. دست‌کم باید ۲۴ ساعت خیسانده شود و آبش را دور ریخت و از آن پلوی آبکش بدون ته‌دیگ ساخت؛ وگرنه ته‌دیگ‌ش، آکریل امید می شود. با این همه باز هم خوبه؟
    گلوتن نان را فراموش نکنید که هشتاد درصد مردم جهان را به درجاتی درگیر کرده است.(سلیاک جای خود.) بدن‌سازان هرگز گرد نان نمی‌چرخند چون گوارش‌ش بسیار انرژی‌بر است و بدن‌سازان به ذره‌‌ذره انرژی خود نیاز دارند. بسیاری پس از خوردن نان بی‌آنرژی می‌شوند(تجربه زیسته من) آنان هتا پس از دوش، پوست را خوب خشک می‌کنند تا بدن برای خشکاندش انرژی نگذارد.
    درباره سخن رابین فروتن…‌ درست می‌فرمایید؛ اما ph خوراکی ها بسیار بر پی‌اچ ۷.۴۵ خون تاثیر دارد( همان گونه قند خوراکی ها بر قند خون و میزان تراوش انسولین
    در این‌جا سخن از فرد سالم و بیمار در میان نیست، سخن از این است که چگونه بدن،‌ گام‌آرام دچار آشفتگی(التهاب) می‌شود. به گفته اوی‌سینا، همه کودکان جهان، گرم‌وتر به‌دنیا می‌آیند(همان‌گونه که بدون استرس)؛ اما سبک زندگی‌ست که طبیعت‌شان را دگردیس می‌سازد. بنابراین بر خلاف سخن جنابعالی، در دراززمان، یک فرد سالم نیز، ریسک اسیدی یا قلیایی‌شدن‌ش وجود دارد.
    زمینه بیماری را چه چیزهایی فراهم می‌سازد؟ مگر غذا و سبک زیست روانی؟
    درست است، بدن، اسیدیته واردشده را به بهای فداسازی تندرستی دیگر اندامگان، هزینه می‌کند.
    همان‌گونه که استخوان، برای نمونه: دو‌ دهم کلسیم خود را در اختیار بدن قرار می‌دهد تا پنیر را گوارش کند و در برابر، یک‌دهم کلسیم پنیر را جذب می سازد. بی‌گمان شما آگاه‌ترید که سرانه نوشیدن شیر در امریکا، سرآمد جهان است و شکستگی استخوان نیز در آن کشور از همه جهان بیشتر.
    امروز دیگر کمی جریان اصلی پزشکی، کمی نخ‌نما نیست؟ به ویژه در کرونا؟ یک نمونه: از درون خودشان، افشاگری شده است که fda برای نجات صنعت لبنیات امریکا، حاضر به بیان حقایق درباره لبنیات نیست.
    پس بهتر است به تجربه زیسته خود مردم برگشت، که برای نمونه: با نوشیدن کمی بی‌کربنات سدیم خوراکی و یک چکه لیمون‌تازه، از دل‌‌درد و سوزش سردل خود می‌کاهند؛ همین نشان نمی‌دهد که خوراکی آلکالاین بر اسید، هُنایش آنی دارد؟
    برخلاف پزکس سینایی، بی‌گمان حذف نان و استفاده از سبوس تخمیری، یکی از مفیدترین روش‌های تغذیه است.
    حذف ماهی پرورشی سمی و فراورده‌های دریایی و رودخانه آلوده به فلزات سنگین و پسماند بیمارستانی، سو‌تقذیه به همراه خواهد داشت؟
    لبنیاتی که از شکنجه و مسموم‌کردن دام و ماکیان با آنتی‌بیوتیک و هورمون به‌دست می‌آید، منبع بنیادی کلسیم در برنامه غذایی است.
    نمی‌‌شود دوبرابر این کلسیم را از گیاه(پودر سنجد و ارده)‌ به‌دست آورد؟ کاری که وگان‌ها انجام می‌دهند؟
    آقای دکتر باور کنید وگن‌ها، امگا ۳ بسیار بهتری از تخم خیسیده کتان به دست می آورند
    غلات کامل که شما سفارش می‌کنید دچار اسید فیتیک است
    خوردن نان سبوس‌دار زمانی اعتبار داشت که دانشمندی اسید فیتیک را کشف نکرده بود، اسیدی که با گاز در برابر جذب همه مواد مغذی از سوی بدن ایستاده است. فیبر گندمیان، کارکردش در بدن بهتر است بروکلی و سبزی‌های پخته نیست.

    پاسخ

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه