روزه خشک چیست؟ تفاوت آن با فستینگ و روزه داری متناوب آبی

روزه شامل پرهیز از غذا یا نوشیدنی برای یک دوره از پیش تعریف شده است. در حالی که افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله اخلاقی، مذهبی یا برای سلامتی روزه بگیرند، مدت زمان و روش روزه داری ممکن است متفاوت باشد. از روزه داری کامل گرفته تا شیوه های روزه کوتاه جزئی، طولانی و متناوب، مردم از انواع روزه داری استفاده می کنند.  

تحقیقات بسیاری از فواید سلامتی روزه داری را هنگامی که به درستی انجام شود نشان می دهد. به عنوان مثال، روزه داری متناوب برای بسیاری از افرادی که برای رسیدن به وزن مناسب تلاش می کنند، روشی مطمئن است. از بهبود عملکردهای شناختی گرفته تا حفظ روده سالم و کاهش استرس و التهاب، روزه داری همچنین به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند.

چه به روزه خشک متوسل شوید یا بخواهید روزه ای فقط با آب بگیرید، در هر دو مورد، باید دستورالعمل های مناسب روزه را رعایت کنید تا از حداکثر فواید اطمینان حاصل کنید. اگر مبتدی هستید و مطمئن نیستید که کدام نوع روزه با نیازها و اهداف سلامتی شما مطابقت دارد، این مقاله این موضوع را پوشش می دهد. 

در اینجا، ما به دنبال ارائه یک راهنمای جامع برای مقایسه بین روزه خشک و سریع آب هستیم. به این ترتیب می توانید مناسب ترین روزه داری را برای خود بیابید. 

تفاوت بین روزه خشک و روزه آبی چیست؟

روش‌های مختلف روزه‌داری با نیازهای متفاوتی مشخص می‌شوند و فواید مختلفی دارند.

دختر آب می نوشد

هدف از روزه خشک چیست؟

روزه خشک را می توان روزه مطلق نیز نامید. این شامل محدود کردن غذا و مایعات در طول روزه داری است. این بدان معناست که شما مجاز به نوشیدن مایعات از جمله آب، آبگوشت، چای یا هر نوشیدنی دیگری در طول روزه خود نخواهید بود. 

در حالی که بسیاری از روزه‌ها اجازه مصرف مایعات بدون کالری را در طول روزه‌داری می‌دهند، روزه خشک مستلزم آن است که به طور کامل از مصرف مایعات یا مواد جامد خودداری کنید. هدف از روزه خشک این است که بدن شما را با استراحت مطلق از غذا یا نوشیدنی برای تقویت ایمنی و کمک به مدیریت وزن فراهم کند.

گاهی اوقات، دلایل روزه خشک می تواند مذهبی باشد. برای مثال مسلمانان در ماه رمضان روزه می گیرند و یهودیان در یوم کیپور روزه می گیرند.

هنگامی که بدن آب یا مایع دیگری دریافت نمی کند، برای تولید انرژی، چربی می سوزاند. فقدان آب به بدن استرس وارد می کند و باعث می شود هر ذره انرژی را که برای حفظ عملکرد سیستم داخلی لازم است مصرف کند. روزه خشک می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و یک راه عالی برای تحریک بازسازی سلولی است.

هدف از آب سریع چیست؟

برخلاف روزه خشک، روزه آبی به شما اجازه می دهد در طول روزه آب مصرف کنید. اگر تعجب می کنید که آیا این بی خطر است، مطالعات نشان می دهد که ایمن است.

بیشتر بخوانید
راهنمای روزه متناوب 16:8

بیشتر روزه‌های آب ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و توصیه نمی‌شود که بدون نظارت پزشکی بیشتر از آن فراتر بروید زیرا می‌تواند خطرناک باشد. 

روزه آب به دلایل مختلفی از جمله مذهبی یا معنوی، کاهش وزن، سم زدایی یا هنگام آماده شدن برای یک عمل جراحی انجام می شود. روزه آب به چندین روش از جمله مدیریت سلامت قلب و دیابت برای بهبود سلامت شناخته شده است.

انواع فست خشک و فست آب

در اینجا انواع مختلف فست خشک یا آب سریع آورده شده است.

انواع روزه خشک

روزه خشک را می توان به روش های مختلفی انجام داد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • روزه متناوب: می توانید یک چرخه روزه متناوب را انتخاب کنید که دوره غذا خوردن و روزه را مشخص می کند. انواع مختلفی از روش های روزه متناوب وجود دارد، مانند روش های ۱۶/۸، ۲۰/۴، ۱۴/۱۰ و ۵:۲. شما می توانید برنامه روزه داری را متناسب با نیاز و سیستم خود انتخاب کنید.
  • روزه جایگزین: روزه ای است که یک روز در میان انجام می شود، که به طور موثر با روزه ۲۴ ساعته مرتبط است که در آن از قوانین روزه خشک در روز روزه پیروی می کنید.
  • Eat-stop-eat: همچنین یک روش قابل اجرا است که می توان آن را در جایی که به مدت ۲۴ ساعت یک یا دو بار در هفته ناشتا خشک می کنید دنبال کرد، اما نه در روزهای متوالی.
  • روزه داری دوره ای: در این شکل از روزه داری، رژیم غذایی و مایعات شما برای چند روز محدود می شود، مانند رعایت سه روز روزه خشک در هر ماه.

بسته به اینکه چه چیزی برای شما مفید است، می توانید بین دو نوع روزه خشک انتخاب کنید. اینها نرم و سفت و سریع خشک می شوند. 

روزه نرم خشک چیست؟

روزه نرم خشک روشی است که می توانید از آب استفاده کنید اما فقط برای وضو گرفتن روزانه مانند مسواک زدن، حمام کردن، شستن صورت و… اما نمی توانید آب بنوشید. دنبال کردن آن نسبتا ساده تر است.

هارد درای فست چیست؟

از طرف دیگر، روزه خشک سخت زمانی است که از آب به هیچ شکل، روش و شکلی استفاده نمی کنید. فعالیت‌هایی مانند مسواک زدن، حمام کردن و غیره می‌توانند خطر ورود آب به دهان را به همراه داشته باشند و ممکن است به طور تصادفی مقداری از آن را بدون اینکه متوجه شوید قورت دهید. از این رو شامل پرهیز مطلق می شود. با این حال، روزه داری سخت می تواند بدن شما را در معرض استرس شدید قرار دهد. 

بیشتر بخوانید
آیا روزه گرفتن عضله را می سوزاند؟

انواع روزه آب

هیچ نوع یا دستورالعمل علمی خاصی برای روزه آب وجود ندارد. با این حال، روزه های آب معمولاً ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد. در این مدت فقط می توانید آب و هیچ مایع یا غذای دیگری مصرف کنید. اکثر مردم در طول روزه آب روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف می کنند.

با این حال، پس از یک روزه آب، باید در مقابل میل به افراط در یک وعده غذایی بزرگ مقاومت کنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی شود. بهتر است روزه خود را با وعده های غذایی کوچکتر یا نوشیدنی های سبک افطار کنید.

چگونه می توان بین خشک یا آب سریع تصمیم گرفت؟

بسته به سطح راحتی و شرایط سلامتی خود، می توانید بین روزه خشک یا آب یکی را انتخاب کنید تا ببینید چه چیزی بهترین کار را دارد. در حالی که می‌توانید به عنوان مبتدی هر یک از روش‌های روزه‌داری را امتحان کنید، مطمئن شوید که قبل از شروع روزه‌های طولانی‌تر، با مدت نسبتاً کوتاه‌تری شروع کنید. 

اگر احساس راحتی می کنید که غذا و مایعات را به طور کلی برای مدت معینی محدود کنید، روزه خشک می تواند انتخاب خوبی باشد. با این حال، اگر بدون آب رفتن غیرقابل تصور است، ممکن است بخواهید از روش روزه داری فقط آب استفاده کنید.

در هر صورت، این روش‌های روزه‌داری مستلزم اقدامات رژیمی سخت‌گیرانه هستند و بهتر است قبل از شروع آنها با پزشک مشورت کنید. اگر شرایط پزشکی دارید یا دارو مصرف می کردید، باید مراقب باشید.

چه کسانی باید روزه خشک بگیرند؟

هر کسی که به دنبال مدیریت وزن، بهبود سطح ایمنی، یا تغییر عادات غذایی برای داشتن خود سالم‌تر است، می‌تواند روزه خشک بگیرد. افرادی که دارای اراده قوی هستند می توانند روزه خشک را برای مزایای سلامتی بارزتر انتخاب کنند.

چه کسانی باید ناشتا آب بخورند؟

اگر به دنبال مکانیزم روزه‌داری هستید که می‌تواند متابولیسم شما را فعال کند و به شما در مدیریت وزن کمک کند، روزه‌داری در آب روشی مناسب است که هیدراتاسیون مناسب را تضمین می‌کند. افرادی که معده اسیدی دارند بهتر است آب را به جای روزه خشک انتخاب کنند. 

روزه خشک در مقابل روزه آب: فواید

برنامه های مختلف روزه مزایای متمایز ارائه می دهند. دانستن اینکه آنها چه هستند می تواند به شما کمک کند برنامه ای متناسب با نیازها و ترجیحات خود پیدا کنید.

فواید روزه خشک

مزایای روزه خشک عبارتند از:

  • می تواند به کاهش وزن کوتاه مدت کمک کند.
  • این می تواند عملکرد ایمنی شما را بهبود بخشد و با از بین بردن سلول های آسیب دیده و کمک به بازسازی سلول های بدن، آن را بازنشانی کند. از این رو، پیری را کند می کند.
  • التهاب را کاهش می دهد.
  • می تواند برای پوست شما مفید باشد. متابولیسم بهتر به دلیل روزه‌داری خشک می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌هایی را تقویت کند که به رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شما ضربه می‌زنند تا به‌طور طبیعی پیری را کاهش دهند و ظاهری جوان‌تر به شما بدهند.
بیشتر بخوانید
اثر رژیم های غذایی روزه داری یا فستینگ متناوب بر عضله

فواید روزه داری آبی

روزه آبی باعث می شود از مزایای زیادی بهره مند شوید، مانند؛ 

  • متابولیسم شما را فعال می کند و به آماده سازی سیستم شما برای بقیه روز کمک می کند. 
  • روزه گرفتن می تواند باعث کم آبی بدن شود، اما بدن در طول روزه آبی کم آب نمی شود. 
  • روزه آبی باعث بهبود اکسیژن رسانی در بدن می شود. 
  • نوشیدن آب فواید بی شماری دارد، از جمله پاکسازی کلیه ها. هنگامی که در طول روزه آب مصرف می کنید، کلیه های شما برای انجام فرآیند دیورز برای تولید ادرار، مجهزتر هستند، بنابراین سموم و سایر مواد غیر ضروری را از بدن شما دفع می کند. 
  • با روزه آبی، می توانید انتظار داشته باشید که بدنتان مواد مغذی را بهتر جذب کند. آب برای انتقال مواد مغذی از خون به سلول ها مورد نیاز است. 
  • از آنجایی که آب هیدراتاسیون را تضمین می‌کند، می‌توانید از پوست سالم‌تر، صاف‌تر و الاستیک‌تر در هنگام آب خوردن لذت ببرید.
  • اگر به دنبال سلامت بهتر عضلات و مفاصل هستید، روزه داری در آب می تواند پله ای برای دستیابی به انعطاف پذیری بیشتر باشد. 

روزه خشک در مقابل روزه آب: از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

هنگام اتخاذ یک روال روزه جدید، ضروری است که بفهمید چه چیزی موثر است، اما مهمتر است که بدانید چه چیزی موثر نیست یا از چه چیزهایی باید در این فرآیند اجتناب کنید. 

اشتباهات رایج روزه خشک

نخوردن یا ننوشیدن آب اشتباه رایجی است که اکثر مردم مرتکب می شوند. پایبند بودن به برنامه روزه داری و عدم افراط در آن ضروری است، زیرا می تواند ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد. 

همچنین به همان اندازه مهم است که در هنگام غذا خوردن در طول دوره غذا خوردن غذای ناسالم نخورید. روزه خشک، اگر به درستی انجام شود، می تواند به مرور زمان اشتهای شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا آنچه بدنتان نیاز دارد بخورید و تسلیم هوس های روانی نشوید. 

سالم خوردن در دوره پس از روزه داری می تواند به حفظ فواید روزه خشک کمک کند، در حالی که پرخوری سیستم گوارش را تحت فشار قرار داده و تحت فشار قرار می دهد. در طول دوره غذا خوردن یک رژیم غذایی متعادل را حفظ کنید.

اشتباهات رایج روزه آبی

در حالی که فقط آب در طول روزه داری آب مجاز است، مردم اغلب اشتباه می کنند که در طول این تمرین روزه داری نوشیدنی های کم کالری بنوشند. 

نوشیدنی هایی مانند نوشابه، چای شیرین، نوشیدنی های انرژی زا، قهوه، اسموتی ها، الکل، شیر و غیره باید در زمان ناشتا بودن آب پرهیز شود. علاوه بر این، آب میوه های بدون پالپ نیز به دلیل محتوای قند و کالری در روزه داری متناوب مجاز نیستند.

بیشتر بخوانید
روزه آب: فواید و خطرات

توصیه می شود در طول رژیم ناشتا از نوشیدن قهوه یا چای بدون قند خودداری کنید. در عوض، شما باید به آب ساده بچسبید.

سوالات متداول

اگر اولین بار است که روزه می گیرم، یک هفته آب ناشتا اشکالی ندارد؟

روزه آب فقط برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت توصیه می شود و از ننوشیدن آب برای مدت طولانی باید خودداری کرد مگر اینکه تحت نظارت متخصص باشد. بهتر است هنگام روزه داری برای اولین بار آن را آهسته مصرف کنید تا ببینید چگونه برای بدن شما کار می کند، زیرا ممکن است برخی افراد در طول روزه آب احساس ضعف یا سرگیجه کنند.

برنامه ۱۲ ساعته ناشتایی خشک را می توان برای پنج تا شش روز ادامه داد.

آیا روزه آب به کاهش وزن و چربی کمک می کند؟

روزه آب می تواند به کاهش وزن سریع کمک کند. مطالعات نشان می دهد که شما می توانید با نوشیدن چیزی جز آب، حدود ۹ کیلوگرم در سه روز کاهش دهید. با این حال، این کاهش وزن عمدتا آب، کربوهیدرات و توده عضلانی است و نه چربی. 

چرا هنگام روزه داری خشک به شدت احساس خواب آلودگی می کنم؟

بسیاری از افراد در هنگام روزه داری خشک دچار خستگی و انرژی کم می شوند زیرا سطح پایین قند خون می تواند باعث خستگی و ضعف شود.

خلاصه

تصمیم بین روزه آب و روزه خشک باید در درجه اول بر اساس ترجیح شخصی باشد. اگر می‌خواهید روزه‌ای چالش‌برانگیزتر بگیرید و فواید سریعی کسب کنید، روزه خشک راهی است که باید انجام دهید. با این حال، اگر می خواهید آن را تا حد امکان سالم نگه دارید، روزه آب را انتخاب کنید.

اکنون که می دانید هر دو روش روزه داری چگونه کار می کنند، باید روشی را انتخاب کنید که برای بدن و اهداف روزه داری شما بهترین کار را دارد. برای سهولت در دستیابی به اهداف تناسب اندام خود، می توانید ماشین حساب های تناسب اندام ما را بررسی کنید. 

قبل از اقدام به روزه خشک سخت باید روزه آب را امتحان کنید. در صورت وجود هر گونه بیماری از قبل، بارداری، یا سایر شرایط فیزیکی، قبل از شروع هر گونه روزه داری با پزشک خود مشورت کنید. 

روزه‌ داری یا فستینگ متناوب ۱۶/۸

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه دربارهٔ «روزه خشک چیست؟ تفاوت آن با فستینگ و روزه داری متناوب آبی;

  1. من هر دو روزه خشک و روزه آب امتحان کردم. روزه خشک : بعد روز بیستم باعث آب شدن چربی های شکم میشه و احساس سبکی خاصی داره به شرطی که فقط افطار و شام استفاده بشه (بدون سحری). روزه آب من ۶ ماه انجام دادم ۱۸-۶ که فقط نهار و شام می خوردم روی کاهش وزن تاثیری آنچنانی نداشت بلکه تو ۶ ماه کاهش وزنی که تو روزه حشک داشتم از بین رفت. خلاصه دوباره روزه خشک یک ماه انجام دادم و بعد هفته سوم کاهش وزن اتفاق افتاد. به نظر من بهترین روش اینه که طبق گفته امام علی سه روز تو ماه یعنی اول و ۱۴ و اخر ماه روزه خشک گرفته بشه و روزای دیگه دو وعده غذا مصرف بشه

    پاسخ

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه