آیا تا به حال احساس سفتی، سختی یا برآمدگی غیر ارادی در عضله کرده اید؟ به آن اسپاسم عضلانی می گویند. این نوع گرفتگی می تواند به دلایل مختلف و در بسیاری از نواحی بدن برای هر فردی اتفاق بیفتد.

اسپاسم در شکم، بازوها، دست ها و پاها شایع است. همچنین می توانید آنها را در ساق پا، همسترینگ و چهار سر ران خود و در امتداد قفسه سینه احساس کنید.

بسیاری از موارد اسپاسم عضلانی ساده ناشی از ورزش سنگین و ورزش شدید است. صبر، استراحت، کشش ملایم و ماساژ عضله می تواند به کاهش درد کمک کند.

افراد با درد حاد گردن و کمر اغلب از اسپاسم عضلانی رنج می برند. زنان باردار نیز به دلیل افزایش ناگهانی وزن، مستعد ابتلا به اسپاسم عضلانی هستند.

7 بهترین شل کننده عضلات طبیعی

زنان در دوران قاعدگی به دلیل انقباضات رحمی گرفتگی عضلات را تجربه می کنند، اگرچه شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. اسپاسم عضلانی یک عارضه جانبی شایع شرایط مزمن مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی و بیماری مک آردل است.

بیشتر بخوانید
برای بالا رفتن از پله ها مشکل دارید؟ این چیزی است که بدن شما سعی دارد به شما بگوید

در حالی که اسپاسم عضلانی می تواند دردناک باشد، تسکین با این هفت شل کننده عضلانی طبیعی در دسترس است.

۱. بابونه

بابونه یک گیاه باستانی است که برای درمان انواع بیماری ها از جمله اسپاسم عضلانی استفاده می شود. حاوی ۳۶ فلاونوئید است که ترکیباتی هستند که خواص ضد التهابی دارند.

می توانید اسانس بابونه را روی عضلات آسیب دیده ماساژ دهید تا اسپاسم را تسکین دهید. چای بابونه همچنین می تواند به آرامش عضلات دردناک کمک کند.

۲. آب آلبالو

افرادی که در ماراتن ثبت‌نام می‌کنند به شدت تمرین می‌کنند و اغلب باعث استرس زیادی بر روی عضلات آن‌ها می‌شوند. آب گیلاس می تواند به مبارزه با التهاب و درد عضلانی که در دوندگان بسیار رایج است کمک کند.

بیشتر بخوانید
17 راه ساده برای خلاص شدن از دست چربی های پهلو یا دستگیره های عشق

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب آلبالو تارت می تواند درد پس از دویدن را به حداقل برساند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در میوه به آرام کردن ماهیچه ها به طور طبیعی کمک می کند.

۳. اسموتی بلوبری

یکی دیگر از راه های شیرین و طبیعی برای آرام کردن ماهیچه ها، خوردن زغال اخته است. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که خوردن اسموتی بلوبری قبل و بعد از ورزش می تواند به تسریع بهبودی آسیب عضلانی کمک کند. زغال اخته دارای قدرت آنتی اکسیدانی است و نشان داده شده است که استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد.

۴. فلفل

کپسایسین، ماده‌ای که در فلفل قرمز یافت می‌شود، یک شل‌کننده عضلانی طبیعی است که اغلب به افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید زندگی می‌کنند توصیه می‌شود. می توان آن را به غذا اضافه کرد یا هنگامی که به عنوان کرم استفاده می شود، می توانید آن را در مناطق تحت تاثیر اسپاسم عضلانی بمالید.

بیشتر بخوانید
چربی شکم: انواع، عوامل خطر و نحوه کاهش آن

۵. ویتامین D

افرادی که به طور منظم درد یا اسپاسم عضلانی دارند ممکن است دچار کمبود ویتامین دی شوند . این ویتامین به اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله مایعات، قرص هاو کپسول ها. همچنین می توانید آن را در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و شیر غنی شده دریافت کنید. قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید راه دیگری برای دریافت ویتامین D است!

۶. منیزیم

منیزیم برای تغذیه انسان حیاتی است، زیرا عملکرد طبیعی ماهیچه ها و اعصاب را حفظ می کند. اگرچه نادر است، اما علائم اولیه در افرادی که کمبود این ماده معدنی دارند شامل درد عضلانی است. این ماده معدنی بیشتر در غذاهایی مانند موز، بادام، حبوبات و برنج قهوه ای یافت می شود. به عنوان مکمل نیز موجود است.

بیشتر بخوانید
چگونه با پیاده روی سریع یک ورزش عالی داشته باشیم

۷. استراحت کنید

شاید بهترین و طبیعی ترین راه برای شل کردن عضلات، استراحت باشد. مطمئن شوید که زیاد بخوابید، مایعات زیادی بنوشید و سعی کنید عضلات آسیب دیده را بیش از حد کار نکنید. استفاده از پدهای حرارتی یا کیسه های یخ روی عضله می تواند تسکین فوری را ایجاد کند. گاهی اوقات اسپاسم عضلانی به دلیل تحریک بیش از حد عضلات است و یخ می تواند به آرام کردن انتقال تکانه ها از مغز به عضله بیش فعال کمک کند.