خربزه کیوانو میوه ای عجیب و غریب و با ظاهری عجیب از مناطق مرکزی و جنوبی آفریقا است.

به طور رسمی به عنوان شناخته شده است عسلک خیار اما به طور غیررسمی نیز توسط خربزه شاخدار می رودو خیار شاخدار آفریقایی.

هنگامی که رسیده، پوست بیرونی ضخیم خربزه کیوانو به رنگ نارنجی روشن است و با برآمدگی های خاردار یا شاخ های کوچک پوشیده شده است. گوشت داخلی از ماده ژلاتینی، سبز آهکی یا زرد تشکیل شده است که تعداد زیادی دانه خوراکی را در خود جای داده است.

اگرچه خربزه کیوانو میوه ای نیست که احتمالاً در یک سبد میوه متوسط ​​پیدا کنید، گنجاندن آن در رژیم غذایی ممکن است برای آردایت شما مفید باشد.

در اینجا ۷ فایده خربزه کیوانو و نکاتی در مورد نحوه خوردن آن آورده شده است.

7 فواید کیوانو (خربزه شاخدار) – و نحوه خوردن آن

۱. حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی ضروری است

خربزه کیوانو دارای مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی است که بسیاری از آنها در توانایی آن در تأثیر مثبت بر سلامت نقش دارند.

یک خربزه کیوانو (۲۰۹ گرم) مواد مغذی زیر را فراهم می کند (۱):

  • کالری: ۹۲
  • کربوهیدرات ها: ۱۶ گرم
  • پروتئین: ۳.۷ گرم
  • چربی: ۲.۶ گرم
  • ویتامین سی: ۱۸ درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • ویتامین A: ۶ درصد از RDI
  • ویتامین B6: ۷ درصد از RDI
  • منیزیم: ۲۱ درصد از RDI
  • اهن: ۱۳ درصد از RDI
  • فسفر: ۸ درصد از RDI
  • فلز روی: ۷ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۵ درصد از RDI
  • کلسیم: ۳ درصد از RDI

خربزه کیوانو عمدتاً از آب تشکیل شده و کالری، کربوهیدرات و چربی نسبتا کمی دارد. حدود ۱۶ درصد از کالری آن از پروتئین تأمین می شود که در مقایسه با سایر میوه ها نسبتاً بالا است.

این توزیع منحصر به فرد مواد مغذی خربزه کیوانو را برای انواع برنامه های غذایی مناسب می کند.

 خربزه کیوانو حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای آردایت مطلوب ضروری هستند. کالری نسبتاً کمی دارد، اما – برای یک میوه – سرشار از پروتئین است.

۲. چندین آنتی اکسیدان قوی را فراهم می کند

خربزه کیوانو نه تنها مغذی است بلکه چندین آنتی اکسیدان قوی نیز ارائه می دهد – که بسیاری از آنها خود مواد مغذی هستند.

بیشتر بخوانید
فارو - مزایای سلامتی این غلات باستانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در برخی مواد غذایی یافت می شوند و می توانند از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن شما محافظت کنند.

اگرچه واکنش های اکسیداتیو بخشی طبیعی از متابولیسم انسان است، فشار اکسیداتیو بیش از حد می تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد سلولی در طول زمان شود.

شما می توانید این آسیب احتمالی را با تامین منابع کافی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خربزه کیوانو به بدن خود کاهش دهید.

آنتی اکسیدان های اصلی موجود در خربزه کیوانو عبارتند از ویتامین C، ویتامین A، روی و لوتئین. این مواد مغذی با هم در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان نقش دارند.۱، ۲، ۳، ۴).

بعلاوه، دانه های خوراکی موجود در پالپ میوه، ویتامین E را فراهم می کند – یک ماده مغذی دیگر با خواص آنتی اکسیدانی.۵).

 خربزه کیوانو و دانه های آن حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله روی، لوتئین و ویتامین های A، C و E است.

۳. تولید سلول های قرمز خون سالم را ترویج می کند

خربزه کیوانو منبع خوبی از آهن است و حدود ۱۳ درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند.۱).

گلبول های قرمز یک ماده حاوی آهن به نام هموگلوبین را ذخیره می کنند که برای انتقال اکسیژن در بدن شما استفاده می شود.

بنابراین، تامین کافی آهن در رژیم غذایی برای بدن شما لازم است تا گلبول های قرمز سالم کافی برای اکسیژن رسانی مناسب تولید کند.۶).

منابع گیاهی آهن – مانند خربزه کیوانو – حاوی نوعی ماده معدنی به نام آهن غیر هم هستند. این فرم به اندازه آهن از منابع حیوانی جذب نمی شود.

با این حال، جفت شدن آهن غیر هم با ویتامین C سرعت جذب آن را افزایش می دهد.۷).

به طور تصادفی، خربزه کیوانو مقدار قابل توجهی ویتامین C را نیز تامین می کند. این می تواند جذب آهن موجود در میوه را بهبود بخشد و آن را برای حمایت از تولید گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن موثرتر کند.۱).

خربزه کیوانو منبع خوبی از آهن و ویتامین C است. این مواد مغذی باعث تولید مناسب هموگلوبین در گلبول های قرمز خون می شود که برای انتقال اکسیژن ضروری است.

۴. کنترل قند خون را ترویج می کند

خربزه کیوانو دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که پس از خوردن آن باعث افزایش قابل توجهی در قند خون نمی شود.

بیشتر بخوانید
فواید جو برای سلامتی چیست؟

علاوه بر این، منبع غنی منیزیم است – ماده معدنی که مستقیماً در متابولیسم گلوکز (قند) و انسولین نقش دارد.۸).

یک مطالعه کوچک نشان داد که عصاره خربزه کیوانو به طور قابل توجهی قند خون را در موش‌های دیابتی کاهش می‌دهد، اما در حیواناتی که سطح قند خون طبیعی داشتند، کاهش یافت.۹).

در نهایت، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا خربزه کیوانو بر قند خون انسان تأثیر می‌گذارد، نیاز است.

خربزه کیوانو گلیسمی پایینی دارد و حاوی مواد مغذی لازم برای متابولیسم مناسب قند و انسولین است. برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ممکن است برای درمان قند خون بالا مفید باشد. با این حال، این هنوز باید در مطالعات انسانی ثابت شود.

۵. از هیدراتاسیون مناسب پشتیبانی می کند

اغلب تصور می شود که آب به تنهایی مترادف هیدراتاسیون است. با این حال، الکترولیت ها – مانند پتاسیم، منیزیم و سدیم – نیز برای حفظ وضعیت مایع سالم ضروری هستند.۱۰).

خربزه کیوانو از حدود ۸۸ درصد آب تشکیل شده و حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت ها است که برای افزایش هیدراتاسیون مفید است.۱).

خوردن میان وعده میوه ای مانند خربزه کیوانو در یک روز گرم تابستان یا بعد از ورزش شدید می تواند به شما کمک کند در طول روز انرژی و هیدراته داشته باشید.

خربزه کیوانو دارای محتوای آب بالایی است و چندین الکترولیت را برای هیدراته ماندن فراهم می کند.

۶. ممکن است خلق و خوی را بهبود بخشد

خربزه کیوانو حاوی منیزیم و روی است – دو ماده معدنی که ارتباط نزدیکی با سلامت روان و حفظ عملکرد سالم مغز دارند.

منیزیم و روی هر دو در تولید انتقال دهنده های عصبی نقش دارند که بر خلق و خو تاثیر می گذارند و با برخی از اختلالات مربوط به خلق و خو، مانند افسردگی و اضطراب مرتبط هستند.۱۱).

یک مطالعه استفاده از منیزیم را برای درمان افسردگی خفیف و اختلالات اضطرابی در ۱۲۶ نفر ارزیابی کرد. کسانی که منیزیم دریافت کردند، بهبود قابل توجهی در علائم خود گزارش کردند.۱۲).

بیشتر بخوانید
آیا بستنی برای شما مفید است؟ حقایق تغذیه و موارد دیگر

به طور کلی، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش منیزیم و روی در بهبود خلق و خو یا پیشگیری و درمان افسردگی مورد نیاز است، اما خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی غنی از مواد معدنی مانند خربزه کیوانو مطمئناً نمی تواند ضرری داشته باشد.

خربزه کیوانو حاوی مواد معدنی است که در تولید انتقال دهنده های عصبی نقش دارند که خلق و خو را تنظیم می کنند.

۷. سایر مزایای بالقوه

تحقیقاتی که به طور خاص بر روی تأثیر خربزه کیوانو بر سلامت تمرکز دارد، بسیار کم است. با این حال، بسیاری از مواد مغذی موجود در آن برای حمایت از سیستم‌های بدن به روش‌های دیگر به خوبی شناخته شده‌اند:

  • حمایت از سلامت استخوان: خربزه کیوانو مواد مغذی را فراهم می کند که از بازسازی استخوان و حفظ استحکام استخوان پشتیبانی می کند، از جمله منیزیم، ویتامین C و روی.۱۳، ۱۴).
  • پوست سالم را تشویق می کند: ویتامین C و آب موجود در خربزه کیوانو ممکن است از تولید کلاژن، التیام زخم و محافظت در برابر آسیب خورشید حمایت کند.۷، ۱۵).
  • سلامت قلب را ارتقا می دهد: خربزه کیوانو منبعی غنی از منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی می توانند التهاب را کاهش دهند، از تجمع پلاک شریانی جلوگیری کنند و به تنظیم فشار خون کمک کنند.۱۶).
  • تقویت ایمنی: خربزه کیوانو همچنین دارای مواد مغذی متعددی است که برای سیستم ایمنی سالم حیاتی هستند، از جمله ویتامین C، روی، آهن و منیزیم.۲، ۳، ۱۷، ۱۸).

در حالی که خربزه کیوانو حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است، هیچ غذایی به تنهایی کلید آردایت مطلوب را ندارد.

خربزه کیوانو را در کنار سایر غذاهای غنی از مواد مغذی در نظر بگیرید تا بیشترین سود را از رژیم غذایی خود ببرید.

مواد مغذی موجود در خربزه کیوانو بازیگران کلیدی در حمایت از سیستم ایمنی، قلب، پوست و استخوان ها هستند.

چگونه آن را بخوریم

در نگاه اول، خربزه کیوانو ممکن است دور از خوردن به نظر برسد. در واقع، به نظر می رسد که بیشتر از یک میوه، چیزی از فضای بیرونی باشد.

بیشتر بخوانید
تخم مرغ و تری گلیسیرید: اعتدال کلیدی است

پوست بیرونی ضخیم است و با خوشه های ریز پوشیده شده است. قبل از رسیدن، میوه سبز تیره است، اما با رسیدن به رنگ نارنجی مایل به کرم در می آید.

اگرچه پوست آن خوراکی است، اما بیشتر مردم به خوردن گوشت درونی رنگی که پر از دانه است، پایبند هستند. بسیاری از دانه ها را نیز می خورند، زیرا مقدار زیاد آنها حذف آنها را از پالپ دشوار می کند.

اگر به اندازه کافی جسور هستید که پوست آن را بخورید، ابتدا خوشه ها را قطع کنید.

طعم خربزه کیوانو ملایم و کمی شیرین است. طعم آن شبیه به خویشاوند نزدیک خود، خیار است. وقتی خیلی رسیده است، ممکن است بتوانید طعم موز را نیز تشخیص دهید.

ساده‌ترین راه برای خوردن خربزه کیوانو این است که آن را برش بزنید و با قاشق از پوست آن جدا کنید. برخی افراد کمی نمک یا شکر به آن اضافه می کنند تا طعم آن بهتر شود. ممکن است به صورت تازه یا پخته مصرف شود.

اگر احساس خلاقیت می‌کنید، می‌توانید پالپ آن را به اسموتی‌ها اضافه کنید یا از آن برای روی ماست، گرانولا یا یک بستنی استفاده کنید. همچنین یک افزودنی خوشمزه به سس ها و سس ها ایجاد می کند.

ساده ترین راه برای خوردن کیوانو این است که آن را برش داده و با قاشق تفاله آن را بیرون بیاورید. همچنین می توان از آن در اسموتی ها یا روی ماست، غلات یا بستنی استفاده کرد.

خلاصه

خربزه کیوانو یک میوه عجیب و غریب است که منشاء آن آفریقا است و به دلیل داشتن مواد مغذی غنی فواید آردایت زیادی دارد.

پوست پرتقال ضخیم آن با خوشه پوشیده شده است که می تواند کمی ترسناک به نظر برسد. با این حال، خوردن آن به سادگی برش دادن آن و بیرون آوردن پالپ آن است. حتی می توانید از پوست آن به عنوان ظرف سرو استفاده کنید.

اگر به دنبال راه جدیدی برای مخلوط کردن میوه بازی خود هستید، خربزه کیوانو انتخابی خوشمزه و مغذی است.