از حرارت دادن دانه های نوعی ذرت به نام ذرت تولید می شود Zea mays everta، باعث ایجاد فشار و انبساط نشاسته داخل آن می شود تا در نهایت بیرون بیاید.

با این حال، برخی از افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، ممکن است تعجب کنند که آیا ذرت بو داده برای آنها مناسب است یا خیر.

این مقاله توضیح می دهد که آیا افراد مبتلا به IBS می توانند با خیال راحت پاپ کورن بخورند یا خیر.

آیا افراد مبتلا به IBS می توانند پاپ کورن بخورند؟
IBS چیست؟

IBS یک بیماری شایع است که باعث درد معده همراه با حرکات روده یا تغییر در دفعات یا ظاهر مدفوع می شود. حدود ۱۰-۱۴ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد (۱، ۲، ۳، ۴).

سه نوع IBS وجود دارد. آنها بر اساس غالب ترین علامت طبقه بندی می شوند (۳):

  • IBS-D. علامت اصلی اسهال است که در آن مدفوع در بیش از ۲۵ درصد مواقع خاکی یا آبکی است.
  • IBS-C. علامت اصلی یبوست است که در آن مدفوع در بیش از ۲۵ درصد مواقع سفت، توده ای و به سختی دفع می شود.
  • IBS-M. در این نوع علائم اسهال و یبوست متناوب است.

اگرچه بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود یبوست یا اسهال را تجربه می کنند، افراد مبتلا به IBS حداقل یک روز در هفته علائم را تجربه می کنند.۳).

علل IBS به طور کامل شناخته نشده است و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.۱).

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به IBS اغلب حساسیت روده و تغییرات در تعاملات روده و مغز، تحرک روده، فعالیت ایمنی و جمعیت های طبیعی باکتریایی که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند، افزایش می یابد.۱، ۴، ۵).

علاوه بر این، استرس روانی و اجتماعی، ژنتیک، رژیم غذایی و داروها ممکن است نقش داشته باشند.۱).

حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به IBS متوجه می شوند که غذاها یا وعده های غذایی خاص می توانند علائم آنها را تحریک کنند.۱، ۶).

غذاهای محرک معمولاً گزارش شده شامل غذاهای سرشار از فیبر رژیمی، کافئین، ادویه جات ترشی جات، چربی، لاکتوز، گلوتن، انواع خاصی از کربوهیدرات های قابل تخمیر و الکل می باشد.۷).

خلاصه

IBS وضعیتی است که با درد معده همراه با حرکات روده یا تغییر در دفعات یا ظاهر مدفوع مشخص می شود. یبوست یا اسهال ممکن است غالب باشد یا ترکیبی از هر دو باشد. غذا یک عامل رایج برای بسیاری از افراد است.

پاپ کورن سرشار از فیبر نامحلول است

فیبر غذایی شامل کربوهیدرات های پیچیده ای است که به خوبی هضم نمی شوند و تقریباً بدون تغییر به روده بزرگ می رسند.۸).

بیشتر بخوانید
اسهال قرمز: علل و درمان

مشخص شده است که هم اثرات مثبت و هم منفی بر علائم IBS دارد.۴).

پاپ کورن دارای فیبر غذایی بسیار بالایی است، به طوری که ۱ فنجان (۸ گرم) پاپ کورن ۱.۱۶ گرم از مواد مغذی را تامین می کند.۹).

فیبر موجود در پاپ کورن عمدتاً از همی سلولز، سلولز و مقدار کمی لیگنان تشکیل شده است، به این معنی که بیشتر فیبر نامحلول است.۱۰، ۱۱).

فیبر نامحلول نوعی فیبر است که هضم نمی شود و آب را به داخل روده می کشد و حجم مدفوع را افزایش می دهد و زمان حرکت مدفوع در روده را کاهش می دهد.۴).

تصور می شود مصرف بیشتر فیبر غذایی نامحلول برای افراد مبتلا به IBS-C مفید باشد. با این حال، مطالعات انسانی نشان داده است که آن اثر قابل توجهی ندارد (۴، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۴).

علاوه بر این، فیبر نامحلول تشکیل گاز را افزایش می دهد، که می تواند منجر به علائم بدتر نفخ، گاز و نفخ در برخی از افراد مبتلا به IBS شود.۴، ۸).

بنابراین، اگر چنین علائمی را تجربه کردید، بهتر است از غذاهای حاوی فیبر نامحلول پرهیز کنید و در عوض از منابع فیبر محلول مانند پسیلیوم، جو و مرکبات استفاده کنید.۸).

با این حال، اگر با غذاهای سرشار از فیبر نامحلول مشکلی ندارید، باید بتوانید به لذت بردن از پاپ کورن ادامه دهید.

خلاصه

پاپ کورن سرشار از فیبر نامحلول است که می تواند باعث نفخ، گاز و نفخ در برخی از افراد مبتلا به IBS شود. اگر این علائم مشکل ساز هستند، بهتر است به جای آن غذاهای حاوی فیبر محلول مانند پسیلیوم، جو، سیب و مرکبات را انتخاب کنید.

غذای کم FODMAP

تحقیقات اخیر نشان می دهد که انواع خاصی از کربوهیدرات ها به خوبی توسط افراد مبتلا به IBS تحمل نمی شود. این کربوهیدرات ها به عنوان الیگو-، دی-، مونوساکاریدها و پلی ال های قابل تخمیر، یا به اختصار FODMAP شناخته می شوند.۱۵، ۱۶).

بیشتر بخوانید
آیا اسهال صبحگاهی طبیعی است؟

آنها به خوبی جذب نمی شوند و باعث افزایش ترشح آب و تخمیر در روده می شوند که گاز تولید می کند و می تواند علائمی را در برخی از افراد مبتلا به IBS ایجاد کند.۱).

FODMAP ها معمولا در گندم، برخی از محصولات لبنی و برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.۱، ۱۶).

نشان داده شده است که یک رژیم غذایی کم FODMAP برخی علائم مانند درد، نفخ، گاز و قوام مدفوع را در حدود ۷۵ درصد از افراد، به ویژه آنهایی که IBS-D و IBS-M دارند، بهبود می بخشد.۲، ۶، ۱۷، ۱۸).

پاپ کورن به طور طبیعی دارای FODMAP کم است، و برای افرادی که از رژیم غذایی کم FODMAP استفاده می کنند، آن را به یک غذای مناسب تبدیل می کند تا علائم خود را مدیریت کنند.

یک وعده پاپ کورن کم FODMAP تا ۷ فنجان (۵۶ گرم) پاپ کورن است. این بیشتر از ۴-۵ فنجانی است که معمولاً به عنوان اندازه استاندارد توصیه می شود.

توجه به این نکته مهم است که ذرت شیرین معمولی یک غذای کم FODMAP نیست زیرا حاوی مقادیر بالاتری از الکل قند سوربیتول است که طعم شیرین تری نسبت به نوع ذرت مورد استفاده در ذرت بو داده به آن می دهد.۱۹).

خلاصه

FODMAP به گروهی از کربوهیدرات های بسیار قابل تخمیر موجود در گندم، محصولات لبنی و برخی میوه ها و سبزیجات اشاره دارد که می توانند علائم را در افراد مبتلا به IBS ایجاد کنند. پاپ کورن دارای مقدار کمی FODMAP است و آن را به یک غذای مناسب برای کسانی که رژیم غذایی کم FODMAP دارند تبدیل می کند.

برخی از روش های پخت و پز و چاشنی ها برای IBS مناسب نیستند

اگرچه ذرت بو داده به طور کلی برای بسیاری از افراد مبتلا به IBS خوب است، اما روش‌های پخت و پز و چاشنی‌های خاص می‌تواند آن را کمتر از حد ایده‌آل کند.

پاپ کورن به طور طبیعی دارای چربی بسیار کمی است و ۱.۵ گرم چربی در یک وعده ۴ فنجان (۳۲ گرم) دارد. با این حال، ریختن آن در روغن یا کره می تواند آن را به یک غذای پرچرب تبدیل کند، با ۱۲ برابر چربی بیشتر در همان تعداد فنجان (۹، ۲۰).

بیشتر بخوانید
قوانین ساده برای کمک به هضم طبیعی

مطالعات نشان می دهد که چربی می تواند علائمی مانند درد معده، گاز و سوء هاضمه را در افراد مبتلا به IBS بدتر کند. بنابراین، بهتر است پاپ کورن را در هوا بخورید (۷).

علاوه بر این، برخی افراد متوجه می شوند که ادویه جات ترشی جات، مانند فلفل قرمز، فلفل قرمز یا کاری، علائم را به خصوص در مبتلایان به IBS-D ایجاد می کند. اگرچه شواهد محدود است، اما اگر ادویه ها برای شما نگران کننده هستند، بهتر است از آنها در تاپینگ پاپ کورن خودداری کنید.۷).

به همین ترتیب، برخی از تاپینگ های خانگی و تجاری دارای FODMAP بالایی هستند. اینها عبارتند از عسل، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده ها، پودر پیاز و پودر سیر. اگر پاپ کورن تجاری می‌خرید، حتماً فهرست مواد تشکیل دهنده این محرک‌ها را بررسی کنید.

تاپینگ های مناسب IBS شامل نمک، گیاهان تازه یا خشک شده، ادویه جات ترشی جات (اگر برای شما محرک نیستند)، مقدار کمی شکلات تلخ (۵ مربع یا ۳۰ گرم) و دارچین و شکر است.

خلاصه

پختن ذرت بو داده در روغن یا کره، افزودن ادویه جات خاص یا داشتن FODMAP بالا می تواند علائم را در افراد مبتلا به IBS ایجاد کند. بهتر است به پاپ کورن و تاپینگ‌های مناسب IBS بچسبید.

جایگزین هایی برای پاپ کورن

بسیاری از افراد مبتلا به IBS پاپ کورن را به خوبی تحمل می کنند. با این حال، اگر متوجه شدید که باعث ایجاد علائم می شود، در اینجا برخی از جایگزین های سازگار با IBS با FODMAP پایین آورده شده است:

  • چیپس کلم پیچ. کلم پیچ را می توان با روغن زیتون و چاشنی مخلوط کرد و در فر برشته کرد تا یک جایگزین پاپ کورن ترد که سرشار از ریبوفلاوین، کلسیم و ویتامین های A، C، و K باشد.۲۱).
  • ادامه. سویای نارس یک میان وعده خوشمزه و پر پروتئین است. یک وعده ۱/۲ فنجان (۹۰ گرم) دارای FODMAPS کم است، اما وعده های بزرگتر ممکن است مقادیر بالاتری از فروکتان داشته باشد که می تواند در برخی از افراد مبتلا به IBS علائم ایجاد کند.
  • تخمه کدو تنبل بو داده. آنها را می توان با نمک یا سایر گیاهان و ادویه ها چاشنی کرد و یک میان وعده ترد عالی درست کرد. آنها همچنین سرشار از مس، منیزیم، فسفر و چربی های سالم هستند.۲۲).
  • زیتون. هر دو زیتون سیاه و سبز میان وعده های خوشمزه ای هستند که منابع عالی ویتامین E، عسل و فیبر نیز هستند.۲۳).
  • آجیل. آجیل یک میان وعده سالم است که می توان آن را مانند ذرت بو داده شیرین یا شور مصرف کرد. با این حال، کالری آنها بسیار بالاتر است و برخی از آنها حاوی FODMAP هستند که در مقادیر بیشتر مصرف شوند، بنابراین اندازه وعده های خود را محدود کنید.
  • میوه ها میوه های کم FODMAP جایگزین شیرینی هستند که کالری کمی دارند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. زغال اخته، تمشک، انگور و توت فرنگی انتخاب های خوبی برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند و به راحتی می توان آنها را میان وعده مصرف کرد.
بیشتر بخوانید
آپاندیسیت - علائم، درمان و علل

به خاطر داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند، بنابراین انتخاب هر غذایی باید بر اساس علائم، محرک ها، رژیم غذایی و سبک زندگی شما باشد.

خلاصه

اگر ذرت بو داده یک غذای محرک برای علائم شما است، تنقلات دیگری برای IBS وجود دارد که جایگزین های خوبی هستند. اینها عبارتند از چیپس کلم پیچ، ادامام، دانه کدو تنبل بو داده، زیتون، آجیل و مقداری میوه.

ردیف پایین

بسیاری از افراد مبتلا به IBS می توانند از پاپ کورن لذت ببرند، زیرا یک غذای کم FODMAP و منبع عالی فیبر است.

با این حال، اگر علائم ناشی از خوردن فیبر نامحلول مانند گاز و نفخ را دارید، ممکن است بخواهید پاپ کورن را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید.

همچنین مهم است که مراقب نحوه پخت پاپ کورن خود باشید، زیرا پختن با چربی زیاد و استفاده از چاشنی هایی که برای IBS مناسب نیستند نیز می توانند علائم را ایجاد کنند.

اگر به ذرت بو داده حساس هستید، جایگزین‌های بسیار خوبی برای میان‌وعده‌های شبانه سینما وجود دارد، از جمله چیپس کلم پیچ، ادامام، تخمه کدو تنبل بو داده، زیتون، آجیل و مقداری میوه.