کوئرستین

کوئرستین

کوئرستین (Quercetin) یک رنگدانه گیاهی زرد رنگ و یک فلانوئید است. فلانوئیدها، از جمله مواد فعال گیاهی هستند که بطور طبیعی در گیاهان برای مقابله با حشرات، بیماریها و عفونتها تولید می شوند و طیف گسترده ای از منافع سلامتی برای انسان دارند. کوئرستین از فروانترین فلانوئیدهاست که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

انسان ها نمی توانند کوئرستین را در بدن خود تولید کنند، اما در میوه ها و سبزی‌ها وجود دارد. مردم می توانند کوئرستین را از طریق یک رژیم متعادل دریافت کنند. اما منبع اصلی آن در رژیم معمول سیب و پیاز است.

منابع

کوئرستین در بسیاری از گیاهان وجود دارد.

مانند:

انگور، انواع توت ها، گیلاس، سیب، مرکبات، پیاز، کلم، گوجه فرنگی، چای…

تعیین مقدار دقیق کوئرستین  درهر ماده غذایی به دلیل تفاوت در خاک، روش های کشاورزی و شرایط نگهداری دشوار است. اما متوسط دریافت در ​​رژیم غذایی غربی حدود  15-40 میلی گرم در روز با کاهش بیماریهای قلبی عروقی همراه بوده است.

داده های موجود نشان می دهد که:

 در هر کیلوگرم از میوه ها از 2 تا 250 میلی گرم،

 در سبزیجات (به خصوص در پیاز با مقدار بالا) از 0 تا 100 میلی گرم،

در شراب قرمز4 تا 16 میلی‌گرم در لیتر،

 10 تا 25 میلی گرم در لیتر در چای

 و 2 تا 23 میلی گرم در لیتر در آب میوه ها وجود دارد.

کوئرستین در روده کوچک و کولون جذب می شود،  در اپیتلیوم روده گلوکوزیدهای آن به اسید گلوکورونیک متصل می شوند و سپس به آلبومین متصل می شود و به کبد  منتقل می شود. کورستین آزاد بسیار کمی در گردش خون یافت می شود و بیشتر در خون به فرم گلوكورونید و متابولیت های آن ( isorhamnetin وkaempferol) است.

از جمله اثرات کوئرستین در بدن شامل:

دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است؛

می تواند عوامل رونویسی التهابی مانند: فاکتور نكروزدهنده تومور آلفا، اینترلوكین بتا، اینترلوكین -6 و فاكتور هسته ای كاپا بتا را مهار کند؛

 سیگنالهای مرتبط با مرگ سلولهای سرطانی را فعال می کند؛

میتواند کبد را از آسیبهای ناشی از سموم کبدی محافظت کند.

بنابراین به کاهش التهاب، از بین بردن سلول های سرطانی، کنترل قند خون، جلوگیری از عفونت، کاهش علائم آلرژی، جلوگیری از بیماری های عصبی و کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

کوئرستین از طریق اثرات آنتی اکسیدانی، مهار فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین، گشاد کردن عروق، بهبود اندوتلیوم و افزایش فعالیت نیتریک اکساید باعث کاهش فشار خون می شود.

مکمل کوئرستین

حتی امروزه به علت قدرت بالای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کوئرستین، از آن در تولید مکملها و معمولاً با دوزهای 250 تا 1500 میلی گرم استفاده می شود.

موارد مصرف مکمل کوئرستین، بهبود التهاب، کاهش اسید اوریک، بهبود کیفیت خواب، بهبود قند و چربی، بهبود عملکرد ورزشی، کاهش فشار خون و… می باشد.

مطالعات نشان داده است کوئرستین می تواند با  تغییر مراحل چرخه سلولی و مسیرهای انتقال سیگنال سلول؛ باعث مهار سرطان تخمدان شوند. در استئوآرتریت یا آرتروز دارای اثرات مفید بالینی وبیوشیمیایی در مایع مفصلی شده است.

کوئرستین بدلیل عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند باعث افزایش  تشکیل میتوکندری شود، که این امر ممکن است اثرات مفیدی در طول تمرین ورزشی داشته باشد که در بعضی مطالعات دیده شده است. بنابراین می تواند یکی از مواد مغذی در کمک های ارگونومی  (Ergogenic aids) در بهبود ظرفیت عملکرد ورزشی باشد.

در یک تحقیق روی 60 دانش آموز پسر با سابقه حداقل 3 سال ورزش، در گروه دریافت کننده کوئرستین؛ توده بدون چربی، آب کل بدن، میزان متابولیسم پایه و انرژی مصرفی، نسبت به گروه  بدون دریافت مکمل کوئرستین افزایش معنی دار داشت.

یک مطالعه دیگر در سال 2009 میلادی نشان داد که دو هفته مکمل کورستین در دوچرخه سواران؛ در بهبود التهاب  پس از 3 روز ورزش شدید موثر بوده است.

عوارض جانبی و خطرات

آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند بعنوان بخشی از یک رژیم متعادل و مغذی مفید باشند.

اداره غذا و داروی آمریکا کوئرستین را به عنوان ماده ای به طور کلی سالم در نظر گرفته است.

بعضی از افراد عوارض جانبی جزئی را هنگام مصرف مکمل آن در دوزهای بالا، مانند 1000 میلی گرم در روز، درازمدت گزارش دادند.

عوارض جانبی ممکن است عبارتند از:

سردرد

حالت تهوع

احساس سوزش

کوئرستین ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف مکمل آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.