رژیم غذایی بدون گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن برای مدیریت علائم و نشانه های بیماری سلیاک و سایر شرایط پزشکی مرتبط با گلوتن ضروری است.

رژیم غذایی بدون گلوتن جدیداً محبوب شده است. مزایای ادعا شده این رژیم غذایی بهبود سلامتی ، کاهش وزن و افزایش انرژی است، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

بیماری سلیاک شرایطی است که در آن فرد به  گلوتن حساسیت دارد و در اثر  مصرف گلوتن، سیستم ایمنی بدن تحریک می شود که باعث صدمه به روده کوچک می شود. با گذشت زمان این آسیب مانع از جذب مواد مغذی مواد غذایی می شود. بیماری سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی نیز وجود دارد که باعث برخی  علائم مرتبط با بیماری سلیاک از جمله درد شکم ، نفخ ، اسهال ، یبوست و… می شود. حتی اگر هیچ آسیبی به بافت های روده کوچک وارد نشود.

آلرژی به گندم ، مانند سایر آلرژی های غذایی ، نتیجه اشتباه سیستم ایمنی بدن است که گلوتن یا برخی پروتئین های دیگر موجود در گندم را به عنوان یک عامل ایجاد کننده بیماری مانند ویروس یا باکتری می شناسد. سیستم ایمنی بدن یک پادتن بر علیه آن تولید می کند و باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود که ممکن است منجر به بروز عوارض می شود.

جزئیات رژیم

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز به توجه دقیق به انتخاب مواد غذایی  و مواد تشکیل دهنده موجود در مواد غذایی و محتوای غذایی آنها نیاز دارد. البته کافی است از مواد غذایی زیر اجتناب شود:

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم غذایی بدون گلوتن:

گندم  و تمامی ارقام آن مثلا سمولینا (گندم دوروم)، اینکورن یا گندم تک‌دانه، اِمِر،فارو، کاموت (گندم خراسان)، دینکل
جو
چاودار
سبوس
بلغور
کوسکوس یا یا بلغور عربی
گلوتن، آرد گلوتن
آرد گراهام
مالت، عصاره مالت، چاشنی مالت، سوپ مالت
جو دوسر، سبوس جو دوسر، سوپ جو دوسر، که برچسب بدون گلوتن نداشته باشند.

تریتیکاله
جوانه گندم، نشاسته گندم، سبوس گندم
هر چیزی که در نامش دارای گندم، جو یا چاودارباشد.

لذا تمام مواد غذایی که حاوی این موارد است (یا ممکمن است داشته باشد) بایستی مصرف نشود به عنوان مثال:

انواع نانهاي معمولی، نان خشك، بیسكویت، باگت، نان سفید و سیاه.
کلیه گوشتهاي کنسرو شده، سوسیس، کالباس، کتلت، کباب کوبیده رستورانها، شنیسل گوشت و مرغ، سوپ آماده
ماکارونی، رشته فرنگی، غذاهاي حاوي جو، شوربا، فرنی تهیه شده با آرد غلات غیرمجاز.
سسهاي آماده سس سفید و سس گوجه فرنگی، نشاسته گندم.
قهوه فوري، نسكافه، شیر شكلات، نوشیدنیهاي حاوي جو مانندماء الشعیر، نشاسته گندم.
کلیه شیرینی هاي تهیه شده با آرد گندم، گز، سوهان، حلوا، ترحلوا، شكلات و بعضی از انواع آب نبات، مایونز رژیمی،
آدامس، کمپوت و انواع مواد غذایی کنسرو شده و کلیه غذاهایی که با آرد غیرمجاز تهیه شود.
شكر قهوهاي، آجیل بوداده، دارچین
ویفرها و انواع بیسكویت سمولینا، پودینگ اسفنجی، کلوچه، پاکا، فرنی گندم
توصیه میشود کشك،رب گوجه وماست بازاري مصرف نشود.


دانه ها، آرد ها و نشاسته های فاقد گلوتن مجاز در رژیم غذایی بدون گلوتن:


تاج خروس
عصاره میوه جات
آرد لوبیا
گندم سیاه
ذرت
نخود
دانه ها
ارزن
آرد مونیتا (نوعی برنج هندی)
آرد آجیل
جو دوسر (بدون آلودگی، دارای برچسب بدون گلوتن)
آرد سیب زمینی، نشاسته سیب زمینی
کینوآ
همه انواع برنج (قهوه ای، سفید، شیرین، انواع وحشی،جاسمین، باسمتی، برنج چسبناک (گلوتینوس) برنج پوست کنده و سبوس برنج)
آرد سورگوم
تاپیوکا
آرد تف

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا می توانید وارد صفحه ثبت نام شوید و شرایط و طرحهای رژیم را ببینید.

جهت تکمیل پرسشنامه کلیک کنید.
ثبت نام