زرشک در رژیم کتوژنیک

زرشک کربوهیدرات بالایی دارد و در رژیم کتوژنیک مجاز نیست.

آیا آب زرشک در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

خیر.

در ادامه به فواید زرشک می پردازیم.

۹ فواید چشمگیر زرشک برای سلامتی

Berberis vulgaris  که معمولاً به عنوان زرشک شناخته می شود، درختچه ای است که توت های ترش و قرمز را پرورش می دهد.

در حالی که این گیاه بومی بخش هایی از اروپا، آفریقا و آسیا است، اکنون می توان آن را در سراسر جهان یافت.

قرن هاست که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت ها و بیماری های پوستی استفاده می شود.

زرشک حاوی چندین ترکیب مفید، به ویژه بربرین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و ممکن است به مدیریت شرایطی مانند دیابت، مبارزه با عفونت های دندانی و درمان آکنه کمک کند.

در اینجا ۹ مزیت چشمگیر زرشک آورده شده است.

۱. مواد مغذی بالا

زرشک بسیار مغذی است. سرشار از کربوهیدرات،  فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است.

به ویژه، منبع عالی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می کند، آسیب سلولی می تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود.

یک وعده ۱/۴ فنجان (۲۸ گرم) زرشک خشک حاوی موارد زیر است:

  • کالری:  89
  • پروتئین:  1 گرم
  • چربی:  1 گرم
  • کربوهیدرات:  18 گرم
  • فیبر:  3 گرم
  • ویتامین C:  ۲۱۳ درصد از ارزش روزانه (DV)
  • آهن:  15 درصد DV

علاوه بر این، زرشک حاوی  روی ، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمیاب هستند که نقش مهمی در ایمنی و پیشگیری از بیماری دارند. 

رنگ قرمز روشن توت ها از آنتوسیانین ها ناشی می شود که رنگدانه های گیاهی هستند که ممکن است سلامت مغز و قلب شما را از جمله فواید دیگر تقویت کنند.

۲. حاوی ترکیبات گیاهی مفید است

زرشک سرشار از بربرین است، یک ترکیب گیاهی منحصر به فرد که ممکن است با چندین فواید سلامتی همراه باشد.

بربرین عضوی از خانواده آلکالوئیدها است، گروهی از ترکیبات که به دلیل اثرات درمانی آنها شناخته شده است .

مطالعات نشان داده اند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

همچنین، بربرین ممکن است به کاهش سطح قند و کلسترول خون، کند کردن پیشرفت سلول های سرطانی خاص، مبارزه با عفونت ها و اثرات ضد التهابی کمک کند.

بیشتر بخوانید
نحوه محاسبه کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک

علاوه بر این، زرشک حاوی ترکیبات دیگری مانند سایر آلکالوئیدها و اسیدهای آلی است که ممکن است فواید سلامتی داشته باشد. با این حال، بیشتر تحقیقات بر بربرین متمرکز شده است.

۳. زرشک به مدیریت دیابت کمک می کند

زرشک – و به ویژه محتوای بربرین آن – ممکن است در مدیریت دیابت، نقش داشته باشد.

به طور خاص، نشان داده شده است که بربرین واکنش سلول های شما به هورمون  انسولین را بهبود می بخشد ، که میزان قند خون را تنظیم می کند. به نوبه خود، این ممکن است به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.

یک مطالعه ۳ ماهه بر روی ۳۶ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱.۵ گرم بربرین در روز منجر به کاهش قابل توجهی ۲ درصدی در هموگلوبین A1c – معیاری برای کنترل میانگین قند خون شما در ۳ ماه گذشته – در مقایسه با مقادیر پایه شد.

در واقع، محققان دریافتند که اثرات مفید بربرین بر قند خون و هموگلوبین-A1c با داروهای دیابت سنتی متفورمین قابل مقایسه است.

مطالعه ۸ هفته ای دیگر روی ۳۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که افرادی که روزانه ۲ میلی گرم عصاره میوه خشک زرشک مصرف می کردند، در مقایسه با گروه دارونما، سطح هموگلوبین A1c را کاهش داده و سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

با این حال، این مطالعات بر مکمل بربرین و عصاره زرشک متمرکز شد. مشخص نیست که آیا مصرف زرشک تازه یا خشک اثرات مشابهی بر کنترل قند خون شما دارد یا خیر.

۴. زرشک می تواند به درمان اسهال کمک کند

زرشک قرن هاست که برای درمان اسهال استفاده می شود.

این احتمالاً به دلیل غلظت بالای بربرین در آن است، که با مهار گیرنده های خاص، به کند کردن گذر مدفوع از روده کمک می کند، بنابراین از اسهال جلوگیری می کند.

در واقع، یکی از قدیمی‌ترین مطالعات انسانی بر روی بربرین نشان داد که اسهال ناشی از عفونت‌های برخی باکتری‌ها از جمله  E. coli را درمان می‌کند.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۱۹۶ بزرگسال مبتلا به  سندرم روده تحریک‌پذیر غالب با اسهال  (IBS-D) نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی‌گرم بربرین هیدروکلراید در روز به طور قابل‌توجهی دفعات اسهال و نیاز فوری به اجابت مزاج را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد .

بیشتر بخوانید
نحوه استفاده از نوارهای کتو برای اندازه گیری کتوز

در حالی که این نتایج جالب هستند، تحقیقات انسانی بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه بربرین و زرشک ممکن است به درمان اسهال کمک کنند، مورد نیاز است.

۵. ممکن است در برابر سندرم متابولیک محافظت کند

خوردن زرشک ممکن است به پیشگیری از  سندرم متابولیک کمک کند ، که مجموعه ای از عوامل خطر است که خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

به طور خاص، زرشک ممکن است در برابر چاقی و قند خون بالا، کلسترول، تری گلیسیرید و سطح فشار خون – که همه عوامل خطر برای این سندرم هستند – محافظت کند.

یک مطالعه ۸ هفته ای روی ۴۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که نوشیدن حدود ۷ اونس (۲۰۰ میلی لیتر) آب زرشک در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون، تری گلیسیرید، کلسترول و قند خون در مقایسه با دارونما شد.

علاوه بر بهبود عوامل خطر سندرم متابولیک، زرشک به کاهش استرس اکسیداتیو در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند کمک می کند.

استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب سلولی زمینه ای است که توسط مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. داشتن استرس اکسیداتیو بیش از حد – و  آنتی اکسیدان کافی  برای مبارزه با آن – می تواند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود.

یک مطالعه ۶ هفته ای روی ۱۰۶ فرد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم زرشک خشک در روز به طور قابل توجهی استرس اکسیداتیو را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

بر اساس این نتایج، خوردن توت ها ممکن است به کاهش شانس ابتلا به عوامل خطر برای سندرم متابولیک و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با آن کمک کند.

۶. برای سلامت دندان مفید است

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره زرشک می تواند با التهاب مبارزه کند.

این احتمالاً به این دلیل است که بربرین به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل می کند.

بنابراین، ممکن است به درمان بیماری های التهابی دندان مانند التهاب لثه، که با تجمع پلاک، تورم، و تحریک لثه مشخص می شود، کمک کند .

یک مطالعه روی ۴۵ پسر بین ۱۱ تا ۱۲ سال نشان داد که استفاده از ژل دندانی زرشک به مدت ۲۱ روز باعث کاهش پلاک و التهاب لثه به طور قابل توجهی بیشتر از دارونما شد.

بیشتر بخوانید
الکل در رژیم کتوژنیک: بهترین و بدترین نوشیدنی

این مطالعه همچنین نشان داد که ژل زرشک موثرتر از خمیردندان سنتی ضد پلاک است، اما نتایج قابل توجهی نبود.

این نتایج نشان می‌دهد که درمان‌های زرشک ممکن است سلامت دندان را بهبود بخشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۷. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

چندین روش مختلف وجود دارد که زرشک ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد که همه آنها به بربرین مربوط می شوند.

از آنجایی که بربرین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، ممکن است به مبارزه با آسیب اکسیداتیو زمینه ای مرتبط با توسعه سرطان کمک کند.

علاوه بر این، بربرین ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی شود، از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند و آنزیم های دخیل در چرخه زندگی سلول های سرطانی را مهار کند.

چندین مطالعه در لوله آزمایش نشان داده اند که بربرین از رشد تومور جلوگیری می کند و مرگ سلولی را در سلول های سرطانی پروستات، کبد، استخوان و سینه انسان آغاز می کند.

با این حال، تحقیقات محدود به مطالعات آزمایشگاهی است و تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش بالقوه زرشک در درمان و پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

۸. ممکن است به مبارزه با آکنه کمک کند

زرشک ممکن است در  درمان آکنه ، یک بیماری پوستی که با برجستگی های ملتهب و جوش مشخص می شود، نقش داشته باشد.

به طور خاص، بربرین و سایر ترکیبات موجود در زرشک ممکن است به مبارزه با التهاب و عفونت های مرتبط با آکنه کمک کند.

یک مطالعه در نوجوانان مبتلا به آکنه متوسط ​​تا شدید نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم عصاره خشک زرشک در روز به مدت ۴ هفته به طور قابل توجهی میانگین تعداد ضایعات را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره این توت ممکن است یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای نوجوانان مبتلا به آکنه باشد، اما تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

۹. به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زرشک دارای طعم ترش و کمی شیرین است و می توان آن را به صورت خام، مربا یا به عنوان جزئی از غذاهای برنجی و سالاد مصرف کرد. همچنین می توان از آنها آب میوه گرفت یا برای تهیه چای استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
املت کتو غربی

اشکال مکمل زرشک شامل کپسول های خشک شده، عصاره های مایع و پمادها یا ژل های ساخته شده از انواع توت ها یا عصاره بربرین است. با این حال، به دلیل تحقیقات محدود در انسان، دوز توصیه شده برای مکمل های زرشک یا بربرین وجود ندارد.

در حالی که زرشک به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر شناخته می شود، برخی گزارش ها وجود دارد که مقادیر زیاد یا دوزهای مکمل بالا می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود .

علاوه بر این، هیچ تحقیقی در مورد اثرات زرشک در کودکان یا زنان باردار یا شیرده انجام نشده است. بنابراین، باید از مکمل های زرشک یا بربرین در این جمعیت ها اجتناب شود.

برای بهره مندی از فواید سلامتی احتمالی زرشک، سعی کنید از انواع توت های تازه و کامل در آشپزی خود استفاده کنید.

خلاصه

زرشک ، توت تارت و قرمز  گیاه Berberis vulgaris  است.

آنها حاوی ترکیب منحصر به فردی به نام بربرین هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. ممکن است به بهبود کنترل قند خون، درمان اسهال و مبارزه با التهاب مربوط به عفونت های دندانی و آکنه کمک کند.

افزودن زرشک به رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا از فواید سلامتی بهره مند شوید، اما قبل از مصرف مکمل زرشک یا بربرین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اما زرشک و آب آن در رژیم کتوژنیک مجاز نیست.

توجه

این مطلب توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم کتوژنیک تهیه شده است. در صورتی که تمایل به دریافت رژیم کتوژنیک تخصصی که مشخصات زیر را دارد:

  • رژیم متناسب با شرایط شما
  • شامل بیش از ۱۵ صفحه رژیم به شکل pdf
  • توضیحات کامل و مفصل صوتی
  • پشتیبانی و ارتباط مستقیم با خود دکتر (شماره دکتر را خواهید داشت و هر سوال یا مشکلی داشتید میتوانید بپرسید)
  • گزارش هفتگی و درصورت لزوم تغییر رژیم جدید بطور رایگان

۵/۵ - (۴ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه دربارهٔ «زرشک در رژیم کتوژنیک;

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه